donderdag 6 maart 2014

Samenwerken met een positieve intentie

Samen kunnen we meer bereiken. Samen bereiken we verbinding. Wat staat ons te doen in het creëren hiervan? Openheid, vertrouwen, onbaatzuchtigheid en eerlijkheid staan aan de basis hiervan. Wat is ervoor nodig om dit te creëren?

Een tijdje terug zat ik te lezen in een oude Happinez, waarin het volgende stond:
1+1 = meer.

Dit gaat over het boek 'het derde alternatief' van Stephen Covey, waarin hij ingaat op het oplossen van de meest uitdagende problemen op het werk, privé en in de maatschappij. In plaats van 'jouw manier of mijn manier' stelt hij een nieuwe mogelijkheid voor. Hij noemt dit 'het derde alternatief', dat bestaat uit het nastreven van synergie. Synergie is iets anders dan een compromis. Bij een compromis is 1 + 1 anderhalf. Bij synergie overstijgen de partijen het conflict op weg naar iets nieuws. Eén plus één is dan drie of meer. ......

Ik las ook een artikel over de kracht van intentie. Wat is intentie precies? Het is geen doel, het is een bedoeling. Een idee. Een verwachting. Ik neem mezelf soms 's morgens voor dat ik voor die dag een intentie heb: "vandaag voel ik me tevreden over datgene wat ik doe" of "ik geniet vandaag van mijn werk". In het artikel werd beschreven hoe je met intenties betere samenwerking kunt stimuleren, genezing, verbinding etc. Wat kunnen we zelf doen om meer verbonden te raken met het geheel. Hier wordt genoemd: het belangrijkste is dat je de intentie ontwikkelt er voor anderen te willen zijn. We zijn deel van een groter geheel. En loslaten van gedachten als 'hoe kan ik hier zelf beter van worden' of 'hoe kan ik de ander gebruiken' helpen om verbinding te creëren. Een gemeenschappelijk doel verenigt mensen.

Er zijn dus mogelijkheden genoeg om op andere manieren samen te werken. Als we dat willen doen, zullen we onze eigen ego's moeten overstijgen naar een nieuwe synergie. We zullen er voor elkaar moeten zijn. En wat we kunnen doen is een intentie hebben om elkaar te laten groeien en dat we de ander op een positieve manier benaderen. Dat komt onszelf en de bedrijven waarvoor we werken ten goede.

Wanneer we positieve intenties onderkennen van elkaar, ontstaat begrip. Is dat niet een mooi uitgangspunt? De intentie hebben om de positieve intenties van anderen te herkennen en te willen zien?

1 opmerking:

  1. Dag Jolanda; een stuk naar mijn hart. Ik kijk naar waar ik samen met een potentiële klant of vriend kan komen. Het meest positieve haalbare resultaat is mijn uitgangspunt. De rest lossen we wel op. Daarvoor is alleen begrip voor elkaars situatie, elkaar iets gunnen en respect voor elkaars grenzen nodig. Dit moet je wel eerlijk willen; naar jezelf en naar de ander.

    Het voelt ook nog eens heel goed om eens wat voor iemand te doen, zonder daar tastbaar beter van te worden. Gewoon om dat een ander daardoor iets bereikt, dat anders net buiten bereik blijft.

    Groeten,

    Bert den Hertog

    BeantwoordenVerwijderen