zaterdag 24 maart 2012

Het heft in eigen handen

Het was een drukke week deze week. Ik ben namelijk bezig met een nieuwe huisstijl. Het groen van mijn huidige website heeft afgedaan. Tijd voor een frisse kleur die meer past bij hoe ik nu ben.

Als ik dat doe, dan zal ik dus eerst moeten weten wat het dan is 'hoe ik nu ben'. Een stukje navelstaren dus. Wie ben ik op dit moment en wat wil ik bereiken. Daar heb ik het natuurlijk ook al over gehad in het stuk over passie. En ik ben er ook uit. En dat is nu al te zien aan mijn nieuwe foto´s en straks aan mijn nieuwe huisstijl. Daar komen mijn talenten enthousiasme en doorzettingsvermogen wel naar voren.

Soms is het wel even puzzelen om dat uit te vinden. Want hoe vaak sta je stil bij wat je echt bezighoudt? Of je weet wel wat je wilt, en toch doe je het niet. Wat maakt dan dat je dat niet doet? En ben jij je hiervan eigenlijk wel bewust?

Soms hoor je mensen zeggen: het overkomt me allemaal. Ik heb geen leuke baan en dat komt door mijn baas, collega, het werk dat ik doe of ….. Wat doe je dan eigenlijk? Je geeft de verantwoording uit handen. En hoe kun je dat anders doen. Hoe zou het zijn als je eens kijkt naar wat er werkelijk speelt? Goed, je hebt geen leuke collega (die ene dan). En misschien zijn er ook mensen die het wèl een leuke collega vinden. Wat kun je zelf doen om daar anders mee om te gaan. Natuurlijk kun je die collega niet veranderen. Wel je eigen idee erover. Misschien doet diegene iets wat je misschien zelf ook graag zo zou doen. Of juist iets waar je allergisch voor bent omdat je het vroeger zelf niet mocht. Of onbewust lijkt hij op iemand waar je vroeger iets mee te stellen had. Kijk dus eerst bij jezelf wat er misschien is. Als je hier inzicht in krijgt, is iemand misschien ineens niet zo vervelend als je eerst dacht.

Dat geldt ook voor je baan. Als je het niet naar je zin hebt, neem dan het heft in eigen handen en kijk wat je kunt doen om het werk of de werkomgeving leuker te maken. Wat heb je nodig? En is dat haalbaar? Misschien een aanvullende opleiding, een extra taak om meer uitdaging in je werk te krijgen. Wat vindt jij leuk? Waar ben je goed in? Wat zijn je talenten? Als je dat weet, kun je stappen ondernemen. En dat betekent dan niet perse dat je op zoek moet naar een andere baan. Succes van een bedrijf hangt overigens af van jouw motivatie: de passie en de talenten van de werknemers. Ga eens na: wat motiveert jou: geld, kritiek of iets anders. Is het niet zo dat je passie krijgt als je je talenten kunt inzetten?

Dat geldt natuurlijk niet alleen in je werk, maar ook voor je leven in het algemeen. Als er iets niet naar je zin is, kun je ervoor kiezen om niets te doen en achterover te blijven zitten en te blijven klagen. Of je komt in actie en kijkt wat je wel wilt. Het is aan jou wat je ervan maakt. Maar wat geeft je meer voldoening?

Wil je zelf iets doen? Espracom geeft verschillende trainingen voor secretaresses om beter samen te werken, in communicatie, NLP en assertiviteit. En natuurlijk om te ontdekken wat jouw drijfveren zijn. Kijk op www.espracom.nl voor de mogelijkheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten