vrijdag 16 maart 2012

Gedachten: wat een drukte is dat soms

Ik heb tijden gehad dat ik mijn werk mee naar huis nam. Niet echt, maar in gedachten. Tamelijk druk in mijn hoofd zo af en toe. En ik kwam er ook achter dat ik vaak onaardige gedachten over mezelf had. Stomme tut. Ach dat kan ik toch niet. Vooral als er iets fout ging op mijn werk. Want het moest natuurlijk wel allemaal goed gebeuren. Gelukkig werd ik me daar bewust van en daarna ben ik dit in de gaten gaan houden. Ik ben milder voor mezelf geworden. Want wat heb je eraan als je onaardig doet tegen jezelf? Je wilt toch ook niet dat je zo door een ander behandeld wordt?
Hebben jullie ook wel eens van die momenten? En zijn je gedachten dan altijd leuk, positief? Of ook wel eens niet. Ken jij dat ook, van die stemmetjes in je hoofd die eigenlijk helemaal niet aardig voor je zijn?

De psychologie leert ons dat we minstens 90.000 gedachten per dag denken. 1/3 positief, 2/3 neutraal of negatief. Grotendeels dezelfde gedachten die voortdurend herhaald worden, mogelijk in een aantal variaties. En als je herhaaldelijk iets over jezelf of de wereld hoort (denkt) begin je dit te geloven.

Stel, je hebt bv. onbewust het idee: ik kan het niet. Wat het ook is wat je moet doen. Wat is de invloed daarvan? Of je moet iets doen, maar ziet er als een berg tegenop omdat je denkt: wat als dit of dat. Wat praat je jezelf allemaal aan? Denk je dat je makkelijk in actie komt om iets ook werkelijk te gaan doen? En wat zou er gebeuren als ik naar mijn werk moet en ik lig 's morgens in mijn bed en denk: gatsie ik moet weer naar mijn werk. Bah. Ik heb het niet naar mijn zin. Of ik denk: Het loopt misschien niet lekker. En hoe kan ik zorgen dat ik het wel naar mijn zin heb. Hoe maak ik er wel een leuke dag van. Wat is het verschil? Wat creëert mogelijkheden? Wanneer is de kans groter dat je in actie komt?

Kun je je dus voorstellen dat gedachten een grote invloed hebben op ons leven? Dat ze de kwaliteit van ons leven bepalen? We zijn wat we denken, op elk moment van ons leven. Het beeld dat we van de wereld hebben is onze waarheid. Dan begrijp je nu misschien hoe belangrijk het is je bewust te worden van je (met name negatieve) gedachten. Maar als je het dan weet, hoe ga je er dan mee om?

Stop gedachten niet weg, want dat werkt niet. Probeer maar eens een strandbal onder water te stoppen: hij komt nog harder weer naar boven. Onderdrukken is een krachtige manier van versterken. Je kunt je negatieve gedachte niet weg krijgen door je te concentreren op het positieve. Hoe meer je dat doet, hoe meer kracht je aan het negatieve geeft. Wat dan? Dat heeft te maken met bewustwording. Wanneer je bewust aandacht geeft aan je negatieve gedachten, schep je de mogelijkheid tot een alternatief. Kun je er iets positiefs naastzetten.

Een gedachte is maar een gedachte. Het gaat erom wat voor waarde jij eraan plakt. BV: de regen maakt me depressief. Is dat zo? Hoe doet de regen dat dan? Of zijn het jouw gedachten over de regen die iets met je doen?

Als je begint met anders te denken, is het zo dat je in feite je onderbewuste opdraagt zich een andere houding aan te meten. Je onderbewuste houdt echter niet zo van verandering. Het is een gewoontedier. Het ziet tegen alle veranderingen op en houdt zich vast aan het huidige. Er zal weerstand komen. Blijf dus volhouden. Je beschikt immers over de immense vrijheid van je eigen denken. Niemand kan je gedachten afpakken. Alleen jij bent er de baas over. Waar je ook woont of wat je ook doet. Zelfs in de meest miserabele omstandigheden kun je je eigen identiteit creëren. Beschouw je jezelf als hulpeloos slachtoffer of accepteer je dat was is, is en word je architect van jouw leven. De beslissing ligt bij jou.

Wil je meer weten? Espracom geeft secretaressetrainingen en workshops gericht op efficiënte samenwerking, communicatie, NLP, assertiviteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten